Sunday 18 November 2012

Lagenda Import Johor 1991


Assalamualaikum

1991 adalah merupakan tahun penuh gemilang bagi pasukan JOHOR kerana pada tahun itu JOHOR merupakan pasukan pertama mencatat sejarah membuat “Dauble Champions” dengan menjuarai Piala Liga dan Piala Malaysia ketika Liga Professional diperkenalkan di tanah air. Memandangkan ketika itu hanya dua piala sahaja dipertandingan. Kalau ada lebih sudah tentu JOHOR pulun habis!!!. Namun jangan lupa pada tahun 1985 juga JOHOR menjulang Piala Malaysia buat pertama kalinnya.

Dibarisi pemain2 berbakat tempatan (Anak JOHOR) berwibawa pada ketika itu seperti Nasir Yusof (Professor), Khalid Shahdan, Salehan Mohd Som, Hassan Miskam, Aidil Mohd Noor, Anuar Abu Bakar, Roslan Hamid, Ramlan Rashid, Sazali Nasir, Nazaruddin Atan (Atai), Sani Othman serta diketuai oleh jurulatih daripada Australia Michael Urukalo yang terkenal dengan ketegasannya serta dipimpin oleh seorang tokoh pemimpin yang amat dihormati oleh pemain dan peminat bola sepak negeri JOHOR iaitu Dato' Sulaiman Mohd Noor (Bapa Bola Sepak JOHOR)

                                             Skuad "Double Champions" 1991

Namun lebih menarik pada Aku untuk mengimbau kembali kegemilangan JOHOR pada tahun itu kepada peminat2 bola sepak tanah air ialah “KEHEBATAN TRIO IMPORT” yang membawa kejayaan pada pasukan JOHOR iaitu Ervin Borban (Penyerang), Alistair Edward (Penyerang) dan Abbas Saad (Midfield).

Ehsan Blog Aku Asyraf - Borban, Alistair, Abbas
                                 

Ketiga2 mereka ini telah membawa satu fenomena kepada peminat2 JOHOR berpusu2 ke stadium bagi menyaksikan kehebatan mereka seperti skil, kepantasan, kreatif serta persembahan yang konsisten.

Bagaimana gamatnya Stadium Keramat Negeri JOHOR itu bergema dengan sorakkan tanpa henti oleh penyokong2 yang setia memberi sokongan kepada Skuad Negeri JOHOR kesayangan mereka pada ketika itu. 

Adakah dengan kehadiran ramai pemain2 popular tanah air serta kelibat awang import dari benua Eropah yang bermain dengan kelab2 popular dunia iaitu Daniel Guieza dan Simone Del Nero mampu untuk membawa kegemilangan skuad JOHOR pada tahun hadapan. Itu kita nantikan!!! Apa2 pun aku mengucapkan "SYABAS" kepada pengurusan JOHOR terutamanya TMJ yang berani membawa satu perubahan kepada industri bola sepak tanah air.

Sekian








3 comments:

  1. semoga dream final piala malaysia aku terlaksana sedikit masa lagi...johor lawan kelantan.

    pasti ia bukan tentang bola semata..ia campur emosi dan mental. ahaks

    mahu pecah itu stadium.hahaha

    kueh-trg

    ReplyDelete
  2. Aku merindui semangat Johor masa tu...semoga thn depan semangat itu membara semula

    ReplyDelete