Monday 12 November 2012

Mat Yo Tersepit...

Assalamualaikum

Masih hangat didada akhbar tentang kemelut perpindahan Mat Yo ke JOHOR. Sehingga Mat Yo tersepit... Kenapa masalah ini boleh terjadi. Sedangkan liga professional kita telah lama berlalu...



Masalah ini sebenarnya boleh diselesaikan sekiranya ketiga-tiga pihak berunding secara professional, memandangkan KAFA masih berhak ke atas Mat YO. Oleh itu PBNJ perlulah memainkan peranan sekiranya betul2 berminat untuk menaggih khidmat Mat Yo dengan menghantar surat tawaran kepada KAFA bersama nilai tawaran pembelian Mat Yo oleh PBNJ. Maka dengan itu KAFA boleh membuat perbincangan di dalam exco meeting dan boleh terus membuat perbincangan dengan PBNJ berapakah nilai yang sepatutnya dibayar oleh PBNJ kepada KAFA. Sekiranya PBNJ merasa harga terlalu tinggi perlulah terus membuat rundingan sehingga mencapai kata putus yang menguntungkan ketiga2 belah pihak.

Mat Yo sebagai pemain professional perlulah bertindak bijak, bukan bergerak secara solo untuk menyampaikan hajatnya sekiranya ingin berhijrah sepatutnya Mat Yo perlu menyaran kepada PBNJ supaya menggunakan saluran yang betul sekiranya benar2 untuk mendapatkan khidmatnya. Mat Yo perlu ingat kerana beliau masih sah milik KAFA. Tidak perlu membuat keputusan sendiri. Sekiranya Mat Yo tidak dilepaskan oleh KAFA, aku berharap Mat Yo akan bersikap professional supaya terus memberikan persembahan yang terbaik demi kerjayanya.

Aku melihat ini satu perkembangan "positif" di dalam arena bola sepak Malaysia. Ia sudah bergerak sebagai industri sukan. Setidak2nya bakat pemain2 tempatan dihargai dan bagi persatuan/kelab pula ia boleh menjana pendapatan melalui penjualan pemain. Dengan itu setiap persatuan/kelab perlulah terus berusaha untuk melahirkan pemain2 berbakat melalui program2 diperingkat akar umbi. Jadi sekiranya pemain2 berbakat yang berjaya dilahirkan dengan potensi yang besar untuk dipasarkan ke liga2 luar maka dengan itu persatuan perlu menandatangi perjanjian sekurang2nya 3 tahun dengan nilai yang berpatutan. Ini setidak2nya menjamin masa depan pemain itu sendiri. Apa lagi persatuan yang ada di Malaysia ini rancang dan jalankan program2 diperingkat akar umbi?

Apa2 pun aku mengucapkan selamat datang kepada Mat Yo dalam pasukan JOHOR sekiranya semua menjadi realiti.

Sekian


No comments:

Post a Comment