Friday, 28 October 2011

N9 PUNYAI KELEBIHAN...

Assalamualaikum

Bahang Piala Malaysia edisi 2011 sampai kemuncaknya? Tentu menjadi teka-teki pasukan manakah yang akan menjulang Piala Malaysia 2011. Adakah N9 @ Terengganu? Ini yang menjadi persoalan kepada peminat2 bola sepak tanah air.

Tahun ini juga merupakan tahun yang paling kontroversi dalam saingan Piala Malaysia. Dengan kritikan bertalu2 yang di lemparkan kepada pengadil dan juga pengurusan pertandingan FAM berkenaan dengan harga tiket perlawanan akhir yang tidak relevan? Pada mata hati peminat2 bola sepak tanah air.

                                                         Ehsan Utusan Malaysia

Namun masalah ini kita serahkan kepada FAM untuk mempertimbangkannya!!! Apa yang aku ingin fokuskan ialah tentang perlawanan akhir antara N9 vs T’gganu yang akan belangsung malam ini.

                                                              Terengganu (ehsan)

                                                                                   N9 (ehsan)
Sebelum itu aku ingin mengucapkan tahniah kepada kedua2 pasukan ini kerana berjaya layak ke peringkat akhir edisi 2011.

Untuk perlawanan akhir malam ini aku memilih N9 untuk menjulang Piala Malaysia edisi 2011. Ini kerana pada mata pandangan aku N9 mempunyai kelebihan dari segi taktikal dan pengalaman yang ada pada setiap pemainnya untuk menerima tekanan dan asakkan daripada pemain2 muda Terengganu. Aku percaya pemain2 N9 seperti Shukor, Idris Karim, Zaquan, Hafiz, Kunalan dan Khairuddin Omar dapat mengawal keadaan dalam keadaan apa sekali pun. Ini pula dengan susunan strategi perlawanan yang akan diatur oleh seorang jurulatih yang begitu kreatif (Coach Azraai) untuk merencana pergerakkan2 yang akan membawa kejayaan kepada pasukan N9.


                                                                    Coach Azraai

Aku juga tidak menafikan bahawa Terengganu juga berpeluang untuk menjulang Piala Malaysia edisi ini sekirannya ia dapat mengekalkan permainan terbuka secara menyerang dan bukan hanya melancarkan serangan melalui serangan balas. Dengan kepantasan pemain2 muda Terengganu ini seperti Manaf, Hadi, Ismail Faruqi dan lain2. Lebih menarik lagi sekiranya Coach Irfan menerapkan TAKTIK permainan pantas dengan pergerakkan satu pasukan dengan hantaran2 pendek dengan lorongan bola yang kreatif oleh pemain2nya terutamanya Joseph Kalang dan Ahmad Nordin Alias.

                                                                       Coach Irfan

Namun aku tetap memilih N9 akan menjulang Piala Malaysia edisi 2011 kerana percaya dengan ketenangan yang ada pada setiap pemain2 mereka dan pemain2 mereka mengenali setiap kelebihan yang ada pada diri mereka. Dengan faktor inilah yang akan membawa kejayaan kepada pasukan N9.

                                                                      N9 - 2009

Sekian




Monday, 24 October 2011

NASIB JOHOR...

Assalamualaikum

Alhamdulillah setelah sekian lama aku menyepi dari alam maya ini akhirnya dapat juga aku menulis kembali. (setelah selesai menjalankan tugas hehehe)

Aku cukup simpati dengan pasukan Negeri ku (JOHOR) sentiasa menerima nasib yang malang kebelakangan ini. Dahlah jatuh ke Liga Perdana sejak beberapa tahun lalu, ni pula menerima tamparan apabila di tinggalkan oleh jurulatih yang berhijrah ke pasukan Johor FC sebagai penolong jurulatih. Baru sahaja dia  nak membincangkan dan mohon pandangan dari peminat2 bola sepak negeri JOHOR di wall FB nya, dah berhijrah...

                                                    Azmi Mohamed (Kiri)

Belum sempat dibincangkan lagi!!!???. Jadi dimana silapnya… Aku berharap PBNJ ada jawapannya!

                                                   JOHOR 1991 - Double Champion 

Aku juga bertanya dengan diri aku sendiri!

Bagaimana PBNJ Melaksanakan Perancangan Yang Di Buat? Maklumlah semua kepimpinan tertinggi PBNJ adalah orang2 politik… Ada masakah untuk mereka merancang pembangunan bola sepak negeri JOHOR dalam masa 10 tahun ke hadapan? Termasuklah masa depan pemain2 yang berkhidmat untuk negeri JOHOR. Terjaminkah masa depan mereka ini? Ini yang menjadi persoalannya?

Kalau aku ikut dari perkiraan bancian, katalah penduduk JOHOR sahaja seramai 4 juta orang (MUNGKIN) daripada 28 juta penduduk Malaysia. Jadi kalau dipecahkan daripada 4 juta itu mungkin 30% daripada penduduk JOHOR yang meminati bola sepak lebih kurang 1.6 juta orang (MUNGKIN). Kalau betul caranya melaksanakan pembangunan yang dirancang mungkin tiada masalah untuk melahirkan pemain2 yang berbakat dan berkualiti.

Semua sedia maklum pada satu ketika JOHOR adalah merupakan sebuah pasukan negeri yang banyak yang melahirkan pemain2 berbakat sekitar 1990an seperti Prof. Nasir Yusof, Hassan Miskam, Salehan Md Som, Khalid Shahdan, Ismail Ibrahim, Dollah Salleh, Kamaruddin Ahmad, Sazali Nasir, Anuar Abu Bakar, Ramlan Rashid dan ramai lagi lah yang aku nak sebut…

                                                     JOHOR 1991 - Double Champion

Jadi apakah masalahnya sekarang? 
Hanya PBNJ sahaja tahu jawapannya!!!

Dan aku juga perhatikan takkan tiada jurulatih yang berbakat lagi ke? di JOHOR, balik2 jurulatih yang sama. Ini pun hanya PBNJ sahaja yang tahu… 

Mungkin ia kekurangan dana untuk mengambil jurulatih yang berbakat… jadi sekiranya tiada dana untuk mencari jurulatih yang berbakat selain yang sedia ada, ahli2 tertinggi kenalah mencari jalan dengan kreatif untuk mencari dana…

Bukan hanya duduk berpolitik sahaja… Ini lagi satu masalah yang besar dalam arena sukan Malaysia, orang2 politik hanya pandai menggunakan platform dalam sukan untuk menonjolkan diri… (Tak Semua ada yang buat kerja juga)

Aku harap supaya budaya ini akan hilang suatu hari nanti.

sekian







Friday, 19 August 2011

SAFEE SALI MEGENANG AKU DI “Espoir de Toulon” 1995

Assalamualaikum

Safee Sali di pikat lagi? Ini yang sedang di perkatakan oleh peminat2 bola sepak di Malaysia, bahawa Safee Sali akan dilamar sebuah Kelab dari Jerman untuk beraksi di dalam BundesLiga. Sekirannya benar apa yang sedang diperkatakan sekarang ini, aku berasa bangga. Akhirnya ada seorang anak Melayu bermain di dalam salah satu Liga yang tersohor di Eropah. Apa yang boleh katakan, sudah tiba masanya kita mengangkat Safee Sali sebagai “IKON” bola sepak Malaysia. Ini aku katakan kerana dialah anak melayu pertama yang “BERANI” keluar untuk mengembangkan bakatnya di luar Negara. Walaupun sebelum ini kita mempunyai LAGENDA tanah air seperti Allahyarham Mokhtar Dahari, Hassan Sani, James Wong, Subadron Aziz, Azizul Abu Hanifah, Karim Pin, Zainal Abidin Hassan, Dollah Salleh dan Azman Adnan.

     Safee Sali - "IKON" bola sepak Malaysia

Ini mengingatkan aku kembali bagaimana sahabat aku, Azrul Amri Burhan yang dikenali sebagai “BOB” dilamar sebuah Kelab yang berpangkalan di Perancis, ketika aku mengikuti skuad Kebangsaan Olimpik Atlanta 96 menyertai satu Kejohanan peringkat umur bawah 23 tahun yang begitu popular di Eropah. Dimana di dalam kejohanan ini telah melahirkan ramai pemain2 berbakat dunia seperti Maradona, Alan Shearer, Rui Costa, Juan Riquelme, David Beckham, Phil Neville, Gary Neville, Robert Pires, Pablo Aimar dan ramai lagi. Pertandingan yang dikenali sebagai Festival International “Espoir de Toulon” . Ini pun atas kerjasama Cloude Le Roy dengan Persatuan Bola Sepak France (FFA).

     Skuad Olimpik Malaysia 

Inilah pengalaman yang sungguh bermakna dalam diri aku seumur hidup, apabila berpeluang menyertai satu kejohanan yang begitu berprestige di Eropah. Pada tahun 1995 itu juga buat kali pertama dan terakhir pasukan Malaysia di jemput menyertai kejohanan Festival International “Espoir de Toulon” serta berada dalam kumpulan maut bersama Brazil, England dan Angola. Ketika itu pasukan Brazil merupakan pemenang tempat ke 2 Piala Dunia bawah 20 tahun.

     Pasukan Brazil 

Pada perlawanan pertama Malaysia lwn Angola pasukan kebangsaan telah tewas dengan jaringan 0 – 1. Walaupun pasukan Malaysia adalah pasukan yang kerdil, namun kami telah memberikan tentangan yang sengit kepada pasukan Angola. Ketika itu bahagian midfield dikemudi oleh sahabat aku yang begitu talented yang pernah dilahirkan oleh Malaysia dalam arena bola sepak modern iaitu Azrul Amri Burhan (BOB). Selepas perlawanan ini juga telah menjadi satu sejarah buat pasukan Malaysia, apabila BOB telah didatangi dan dilamar oleh Michel Platini (LAGENDA PERANCIS) untuk menyertai pemilihan kelab Montpellier  iaitu sebuah kelab yang bermain di Liga utama Perancis. Ini kerana BOB mempunyai ciri2 pemain yang lengkap dari segi teknik, teknikal, kreatif dan tenang ketika berada di atas padang.

     Azrul @ BoB (Jersi Kuning)

     Michel Platini

Namun untuk kita melihat anak Melayu pertama menyertai Liga Professional di Perancis pada ketika itu terpadam apabila BOB mengalami kecerdaan yang serious di bahagian lutut ketika perlawanan kedua menentang England. BOB di tackle dengan keras oleh dua pertahanan kembar pasukan England iaitu Gary dan Phil Neville. Kekerasan ini berlaku disebabkan oleh kejayaan BOB mengemudi bahagian tengah dengan baik sehingga membuat pasukan England cemas. Pasukan England pada ketika itu juga dibarisi oleh David Beckham (IKON bola sepak England & MU). Namun pasukan Malaysia tewas kepada England 0 – 2 .

     Gary Neville

     Phil Neville

    David Beckham - "IKON" bola sepak England

Note: Tak caya!!! Sila ke laman web ini

Pada perlawanan ketiga inilah yang dinanti2kan oleh semua pemain iaitu menentang pasukan Brazil. Walaupun kami telah kehilangan BOB pada perlawanan ini, namun ia tidak mematahkan semangat kami untuk berjuang demi Negara tercinta MALAYSIA. Brazil bermain dengan tenang dan penuh dengan gayanya tersendiri. Walaupun kami tewas 0 – 2 dengan Brazil, banyak yang kami belajar daripada pasukan ini. Setiap pemain mempunyai skill dan teknik individu yang tinggi. Dari segi aspek technical permainan pula,  ketika menyerang mereka bergerak dengan satu unit dan penuh kesabaran. Apabila mereka sampai sahaja di luar kawasan petak penalty mereka begitu pantas berlari untuk memgelirukan pihak lawan. Ini yang dapat kami belajar daripada pemain2 Brazil.

Selesai sahaja perlawanan dengan Brazil, aku telah bertanya dengan salah seorang pegawai pasukan Brazil tentang pasukan MALAYSIA dan dia berkata:-

 “ Pemain MALAYSIA dan Brazil tiada bezanya dari segi skill dan individu technique, cuma perlu menguatkan diri dari segi kekuatan fizikal” - Pegawai Pasukan Brazil

Apa yang dapat aku simpulkan di sini, pemain2 Malaysia ini  mempunyai kesenian bola sepak yang sama seperti Brazil cuma perlu menguatkan kekuatan fizikal. Jadi generasi2 kini dan akan datang tumpulah pada kekuatan fizikal InsyaAllah kita akan Berjaya membawa bola sepak ke satu tahap yang begitu tinggi dan seterusnya dapat bersaing dengan negara2 maju dalam bola sepak.

Sekian





Monday, 8 August 2011

NOSTALGIA PIALA MALAYSIA ERA 90an


Selesai sudah undian Peringkat Kumpulan saingan Piala Malaysia 2011 yang di siarkan secara langsung di ASTRO ARENA (801) bertempat di Petas Utama, Stadium Nasional Bukit Jalil. Dua lagi “Sejarah” telah dicipta dalam arena bola sepak tempatan (1) Pertama kalinya pengudian kelayakkan Piala Malaysia dibuat secara langsung (2) Buat pertama kalinya ia dihadiri oleh Menteri KBS. Tahniah aku ucapkan kepada FAM yang telah berjaya membawa anjakkan paradigma yang baru kepada bola sepak Negara.

                              Undian Peringkat Kumpulan Piala Malaysia 2011

Aku juga ingin mengucapkan tahniah kepada pasukan yang telah berjaya layak ke peringkat kumpulan pertandingan Piala Malaysia. Ini mengingatkan aku, ketika aku masih berkhidmat bersama pasukan JOHOR dalam saingan Piala Malaysia pada tahun 90an.
Pada ketika itu tidak ada pasukan yang boleh diramal lebih awal,

Siapakah yang akan menjadi juara Piala Malaysia?

Kerana rata2 pasukan yang bermain pada ketika itu mempunyai kekuatan masing2 dan mempunyai pemain2 yang berkualiti tinggi, baik pemain tempatan atau pun import. Serta dipimpin oleh Pengurus yang begitu komited dengan pasukan dan Jurulatih yang begitu kreatif menyusun strategi dan taktikal.

Contoh seperti pasukan:-

JOHOR yang pada ketika itu di barisi pemain2 tempatan dan import yang berkualiti tinggi seperti Nasir Yusof, Khalid Shahdan, Aidil Mohd Noor, Roslan Hamid, Ramlan Rashid, Salehan Mohd Som, Sazali Nasir, Ervin Borban (import) , Alister Edward (import), Abas Saad (import), Derrant Steward (import), Hasnim Haron (import).

                                                   Johor

KEDAH - Radhi Mad Din, Manja Man, Norizam Ishak, Ahmad Sobri, Olubunmi Adigun, Tibor Szaban, Jan Janostak dll.

          
                                                         Kedah

SELANGOR – Ismail Ibrahim, Anuar Abu Bakar, Malik Rahman, Mahmet Durajkovic, Karel Stromsik, Josep Biskic dll.

                                                  Selangor

PAHANG – Dollah Salleh, Zainal Abidin Hassan, Khairul Azman Mohamad dll.

                                             Pahang

Note: Ini nama2 yang teringat di kepala aku sahaja, sebenarnya ramai lagi. Maaf ye!!!

Apa yang aku amati ketika itu, penonton tidak bosan2 dan berpusu2 untuk ke Stadium bagi menyokong pasukan kesayangan mereka. Ini kerana mereka begitu terhibur dengan aksi2 pemain tempatan dan import yang komited serta skil yang tinggi dipamirkan. Aku berharap pada edisi kali ini setiap pemain menunjukkan komitment untuk terus mengangkat martabat bola sepak Negara dan terus menghiburkan penonton dengan skil2 yang tinggi.

Kepada pihak pengurusan dan jurulatih pasukan teruskan memberi perkhidmatan yang terbaik seperti yang telah ditunjukkan oleh Pengurus2 dan jurulatih pada era 90an yang begitu komited untuk membawa kejayaan kepada pasukan masing2 seperti JOHOR – Dato Sulaiman Mohd Noor, Michael Urukalo KEDAH – Allahyarham Dato Paduka Ahmad Basri Mohd Akil, Milous Kvacek SELANGOR – Dato Mohd Aini Taib, Ken Warden PERAK – Raja Ahmad Raja Zainuddin. Dato M Karathu dan ramai lagi.

Dato Mohd Aini Taib

Milous Kvacek

Michael Urukalo 

Dan kepada penonton2 datanglah beramai2 ke stadium dan terus memberikan sokongan kepada pasukan kesayangan anda, demi kemajuan dan pembangunan bola sepak. Dengan kehadiran anda bukan sahaja dapat memeriahkan Piala yang berprestige ini, malah dapat memberikan motivasi kepada pemain2 untuk memberikan persembahan yang bermutu tinggi.

Sekian




Wednesday, 3 August 2011

6 PEMAIN PERAK DIBAHAM HARIMAU


Salam

Ketika peminat2 tempatan begitu “GHAIRAH” membincangkan prestasi Skuad Harimau Malaya dan King Gopal. Ketika ini juga pasukan2 yang layak dalam persaingan Piala Malaysia 2011 begitu “GHAIRAH” membuat persediaan walaupun ketika bulan Ramadan. Jawatankuasa Disiplin FAM juga begitu “GHAIRAH” membicara dan menghukum pemain2

Atas sikap keghairahan ini juga, peminat2 bola sepak Malaysia di kejutkan dengan satu tragedi . Dimana 6 orang pemain dan 1 orang pegawai Skuad Perak dibaham HARIMAU (FAM), hanya disebabkan laporan seseorang yang berkuasa di atas padang. Pada pandangan aku, ia amat “MELAMPAU” dengan pengantungan 7 perlawanan yang telah dikenakan kepada pemain2 Perak, ia sangat tidak masuk akal, aku rasa tiada lagi mana2 Persatuan di Dunia ini mengantung pemain serentak seramai 6 orang.

                                           Team Perak

Aku cuma ingin memberikan pandangan kepada  FAM jangan lah sewenang2nya untuk mengantung pemain sesuka hati, walaupun mereka telah melakukan kesalahan. Kita kena ambik kira “ADAKAH?” pegawai perlawanan yang menjalankan tugas itu sempurna 100%. “APAKAH?” tindakkan yang dikenakan sekiranya pegawai perlawanan gagal melakukan tanggungjawabnya dengan sempurna setiap perlawanan. “ADAKAH?” mereka ini akan digantung?. Sepatutnya FAM janganlah terlalu bersikap “DITAKTOR”

Kita kena ingat setiap kudrat yang dikeluarkan oleh pemain mesti inginkan kejayaan. Sebab itu FAM kena kaji semua aspek pada ketika itu, seperti faktor cuaca ketika bermain atau sebagainya. Kemungkinan ketika itu emosi mereka tidak dapat dikawal oleh faktor2 ini atau pun pegawai perlawanan memang gagal mengawal perlawanan dengan baik.

                                                Gambar File

CADANGAN AKU…

Aku ingin mencadangkan kepada FAM supaya membenarkan setiap pegawai pasukan atau pemain memberikan pandangan kepada FAM dengan hati yang tulus untuk kebaikkan dan demi pembangunan bola sepak Negara. Dengan itu FAM perlu menghapuskan salah satu terma syarat2 kontrak pemain daripada membuat komen atau kritikan kepada media secara terbuka.

Ini aku merujuk kepada beberapa pegawai pasukan dan pemain yang telah dihukum kerana memberi kritikan secara terbuka. Seperti Allahyarham Dato’ Paduka Ahmad Basri Akil.



                                             Allahyarham Dato' Paduka Ahmad Basri Akil 
                                                                       (Jasamu tetap dikenang)

Aku juga tertarik dengan kata2 Tan Sri Anuar Musa berkenaan tanggungjawab FAM untuk mengatur persediaan pasukan Harimau Malaya.

                                                          Tan Sri Anuar Musa

"FAM juga perlu bertanggungjawab kerana mereka yang mengaturkan persediaan pasukan sebelum menghadapi sesuatu kejohanan," - Tan Sri Anuar Musa.

Sepatutnya FAM juga bertanggungjawab menumpukan perhatian kepada masa depan pemain2 seperti mensyaratkan kepada setiap pasukan (majikan) memberi kontrak kepada pemain minimun 3 tahun. Ini aku nyatakan kalau kita amati rata2 pemain hanya diberi kontrak hanya 1 tahun (Atas dasar pengalaman aku). Dengan fakta ini, dalam kehidupan sekarang dengan kos sara hidup yang tinggi, sepatutnya FAM memikirkan keselesaan pemain untuk menjalankan tanggungjawabnya dengan selesa sebagai pemain tanpa memikirkan masalah kontrak dan terlalu memikirkan masa depan mereka. Ini dengan sendirinya pemain akan dapat memberikan perhatian dan komitment 100% terhadap kerjayanya dan seterusnya dapat membantu menbangunkan bola sepak Negara.

Aku harap semua pegawai2 FAM memikirkan masa depan pemain, bukan masa depan diri sendiri.

Sekian





Monday, 1 August 2011

KING GOPAL KENA BERANI...

Salam,

Aku perhatikan setelah 4 hari berlalu, rata2 peminat2 bola sepak tanah air masih membincangkan kekalahan pasukan Harimau Malaya dan ramai yang mempersoalkan percaturan yang di buat oleh King Gopal. Aku juga hairan kenapa King Gopal tidak berani mengambil “risiko”. Sebagai seorang jurulatih yang berpengalaman, King Gopal sepatutnya berani untuk membuat perubahan posisi pemain dari penyerang ke pertahanan atau sebagainya. 

                                               Coach Rajagopal - Kena Berani

King Gopal sepatutnya mencontohi Frank Lord dan Claude Le Roy yang berani membuat sesuatu tindakkan dengan merubah posisi pemain di dalam pasukan ketika mereka mengendalikan pasukan kebangsaan. Sedangkan percaturan taktikalnya tidak berubah.


                                                              Frank Lord (Kiri)

                                                                  Le Roy


Seperti Frank Lord yang merubah posisi Zainal Abidin Hassan daripada pertahanan ke posisi penyerang, sehingga menjadikan Zainal Abidin Hassan seorang penyerang yang disegani. Wal hal Zainal pada ketika itu begitu sinonem di bahagian pertahanan semasa mewakili Selangor. Ini juga dilakukan oleh Cloude Le Roy yang berani merubah posisi aku dari penyerang dan midfield kepada pertahanan ketika mewakili Skuad Olimpik Malaysia 96. Ketika mewakili Johor, Wan Jamak meletakkan aku di posisi penyerang dan midfield. Ini kerana mereka “Kenali Kelebihan” setiap pemain yang dipanggil untuk mewakili pasukan kebangsaan.

                                                    Zainal Abidin Hassan (Jersi Hitam Putih)

Ini yang menjadi persoalannya,

Adakah King Gopal “Kenali Kelebihan Pemain2 nya?”  

Aku berharap King Gopal mengambil iktibar dari apa yang berlaku, bukan hanya memberi alasan. Sepatutnya menerima sedikit pandangan daripada peminat2 untuk kebaikkan bersama. Ini kerana peminat juga turut membantu perkembangan dan kemajuan bola sepak Negara, kerana dengan kehadiran peminat2 inilah yang membuat kancah bola sepak Negara berseri. 


Apa2 pun aku tetap menghormati Coach Rajagopal


Selamat menyambut Ramadhan 

Sekian







Friday, 29 July 2011

TERIMA KASIH PENYOKONG HARIMAU MALAYA…


Episode 1995 berulang, Harimau Malaya tewas kepada Singapura melalui aggregate (4 – 6). Luluh hati  aku bila tiupan wisel penamat di tiupkan oleh pengadil perlawanan. Tertutup terus peluang Harimau Malaya untuk menempatkan Malaysia ke pusingan ke -  3 Kelayakkan Piala Dunia peringkat kumpulan Asia. Aku dapat rasakan apa yang mereka rasa, kerana aku juga letakkan “ROH” aku di tengah2 padang bersama2 mereka. Walaupun aku hanya memakai jersi Malaysia ketika menentang Singapura pada Kelayakkan Olimpik Atlanta 96 di bahagian penonton.

                                                       (Jersi Aku ketika menentang Singapura 1995)

Aku juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada para penyokong pasukan Harimau Malaya yang tidak berbelah bagi menyokong pasukan Tanah Air Kita MALAYSIA tercinta hingga ke wisel penamat. Buat pertama kali aku begitu terharu dengan kedatangan 85,000 penyokong Harimau Malaya bersatu dengan megah menyanyikan lagu “Negaraku”. Aku berharap supaya tradisi ini terus kekal walaupun jatuh bangun bola sepak kita. Hanya dengan sokongan ini kita dapat membantu membangunkan bola sepak Negara.

                                           (Penyokong Setia Harimau Malaya)

Kepada skuad Harimau Malaya teruskan perjuangan, jangan berhenti di sini. Tingkatkan latihan dan “Kenali Kelebihan Diri”, Insyallah ia akan membawa kejayaan. Terus “Fokus” untuk membawa kejayaan kepada bola sepak Malaysia.Kepada pencinta bola sepak  Negara terus berdoa agar skuad Harimau Malaya mencipta kejayaan pada masa akan datang.

                                           (Teruskan berdoa)

Sekian

Wednesday, 27 July 2011

BAYANGAN KEJAYAAN...

Hanya tinggal 21 jam, debaran semakin bergoncang, fikiran semakin melayang untuk memikirkan nasib pada hari esok (perlawanan). Adakah memperolehi kejayaan atau pun kecaman? Ini yang bermain dalam fikiran aku ketika pertama kali nama aku disenaraikan dalam skuad utama JOHOR.

Ketika itu aku masih lagi di dalam skuad Piala Presiden JOHOR (Pelapis). Maklumlah, aku baru berusia 17 tahun pada masa itu, untuk aku bermain bersama dengan nama besar dalam skuad JOHOR dan Kebangsaan seperti Prof. Nasir Yusof, Hasnim Haron (Import), Ervin Boban (Import), Darren Stewart (Import), Sani Othman, Khalid Shahdan, Salehan Mad Som, Roslan Hamid, Sazali Nasir, Nasaruddin Atan dan ramai lagi.

Hati aku tidak tenang, kehulu ke hilir dibuatnya, tidak reti duduk diam. Kerana inilah penentu kerjaya aku dalam bola sepak (Professional) yang telah aku pilih semenjak kecil lagi. Lalu aku bertekad berjumpa dengan Ayah aku (Uzir b Hussin) dan bertanya padanya, Ayah apakah harus aku lakukan? Kerana aku berada dalam kegelisahan. Ayahkan mempunyai pengalaman? Ini kerana Ayahku bekas pemain skuad JOHOR (era 1950 – 1970). Lalu dia berkata:-

                                          Aku dan Ayah

“Ketika kau nak tidur semasa pejamkan mata, bayangkan lah apa yang kau nak buat. Rasailah suasana perlawanan sebenar dan buatlah apa yang telah kamu pelajari. Insyallah ia akan menjadi dan akan memperolehi kejayaan” – Uzir b. Hussin

Lalu aku pun terus lakukan apa yang telah ayah aku katakan tadi.

                                          Pertama kali mewakili JOHOR (Liga M)

Pada hari perlawanan menentang Kedah yang dibarisi pemain2 tersohor seperti Radhi Mad Din, Adigun (Import), Manja Man, Ahmad Sobri dan ramai lagi. Akhirnya aku berjaya meyakinkan jurulatih  (Wan Jamak) dan 30,000 penyokong JOHOR yang hadir ke Stadium Larkin bahawa kemasukkan aku tidak sia2. Aku telah menghadiahkan sepakkan penalti kepada pasukan JOHOR untuk berkongsi mata dengan pasukan KEDAH, pada ketika itu pasukan KEDAH sedang mendahului JOHOR (1-0).

                                           Aku di tackle oleh Adigun dan Ahmad Kamal

                                          
Dengan kata2 Ayah aku tadi mungkin ia boleh di guna pakai oleh Skuad Harimau Malaya dan kepada sesiapa pun untuk dijadikan panduan sebelum menghadapi sesuatu perlawanan. Sebab itu kita kena “Kenali Kelebihan Diri”, Insyallah pasti berjaya.

Sekian

Tuesday, 26 July 2011

PESANAN Claude Le Roy...

Salam

Apa yang dilalui oleh Skuad Harimau Malaya pada hari ini, telah mengingatkan aku kembali ketika aku mewakili Skuad Olimpik Malaysia pada Kelayakan Olimpik Atlanta 1996 di dalam Kumpulan C bersama-sama Singapura dan China.

Pada ketika itu kami telah dibimbing oleh ketua jurulatih berpengalaman dari Perancis yang begitu tegas sifatnya serta mempunyai etika profesionalisme yang tinggi iaitu Mr. Claude Le Roy dibantu oleh En. Irfan Bakti dan En. Lim Chuan Chin (Jurulatih Penjaga Gol)

                                           Cloude Le Roy ketika memberi penerangan kepada pemain

Cuma pada ketika itu sitiuasi tekanan jauh amat berbeza daripada hari ini kerana waktu itu satu sejarah hitam telah melanda bola sepak tanah air dengan tertangkapnya ramai pemain di atas amalan “Rasuah” (1994)

“Berat Mata Memandang Lagi Berat Bahu Memikul” dengan perumpamaan ini sahaja yang dapat aku gambarkan kepada peminat2 bola sepak tanah air. Kami diberikan tugas yang amat penting dan harapan yang tinggi daripada semua pihak untuk mengembalikan “Maruah” bola sepak Negara ketika itu. Pada perlawanan pembukaan menentang Singapura (Julai 1995) dalam Kumpulan C, pasukan kami tewas kepada Singapura (2-0) dengan  kehadiran lebih 40,000 penyokong tuan rumah Singapura. Kedua2 jaringan pihak lawan telah dijaringkan oleh Lee Man Hon.

Apabila tiupan wisel penamat ditiupkan ALLAH sahaja yang tahu perasaan kami ketika itu, setelah semua kuderat dan perancangan jurulatih telah kami “FOKUS” dan berikan. Hinaan dan cacian dilemparkan kepada kami. Ketika berjalan keluar menuju ke dressing room Aku dan rakan2 tunduk kecewa. Tanpa sedari Aku telah ditampar oleh Claude Le Roy serta diiringi dengan kata2 keramatnya. Dengan prinsip dan falsafah yang tinggi Claude Le Roy sehingga kini kata2nya itu tersemat dalam ingatan aku.

                                           Aku memakai jersey No. 7 (Malaysia vs Singapura)

“Jangan Sesekali Memalingkan Muka Kamu Menyembah ke Bumi, Terus mendogak dagu, membuka dada kerana perjuangan kamu belum berakhir” – Claude Le Roy

Oleh itu dengan kata2 ini aku berharap Skuad Harimau Malaya jangan mengaku kalah, teruskan perjuangan untuk memartabatkan nama “MALAYSIA” di arena bola sepak AsiaAku berharap peminat2 bola sepak tanah air bersama2 kita memberi sokongan dan berjuang untuk bola sepak Negara kita “MALAYSIA

Sekian

Sunday, 24 July 2011

KENALI KELEBIHAN DIRI,PASTI BOLEH…

Salam

Selesai sudah perlawanan pertama pusingan ke - 2 Kelayakkan Piala Dunia antara Malaysia vs Singapura dimana pasukan kita kecundang dengan Singapura (5-3).

Aku begitu yakin dengan pasukan Harimau Malaya akan memperolehi kejayaan pada perlawanan ke – 2 di Stadium Bkt Jalil pada 28 Julai 2011 dengan kekuatan dan semangat berpasukan yang ada pada pasukan Harimau Malaya kita.

Namun mereka ini perlu melihat sedalam-dalamnya kesilapan2 yang telah mereka lakukan. Terutama dibahagian pertahanan yang banyak melakukan kesilapan asas permainan bola sepak yang tidak sepatutnya dilakukan pada peringkat antarabangsa.

Aku cuma ingin memberikan padangan apabila diamati rata2 pemain kebangsaan kita masih tidak mengetahui kelebihan dan kekuatan diri sendiri serta rakan pasukan. Ini perlu diatasi segera oleh pemain2 skuad kebangsaan kita. Dengan mengetahui kelebihan diri sendiri mereka mampu mengawal peratusan permainan setiap perlawanan dengan sendirinya. Ini dapat mengekalkan prestasi yang cermerlang.

 Sekian

Friday, 22 July 2011

FIKIR BERSAMA...

Salam

TAHNIAH SKUAD MALAYSIA ( HARIMAU MALAYA)

Masih belum terlambat untuk aku mengucapkan Tahniah kepada Skuad Harimau Malaya yang berjaya melangkah ke pusingan ke 2 Pra Kelayakkan Piala Dunia. Aku juga begitu ghairah untuk kembali menyemarakkan diri bersama2 memberi sokongan kepada skuad Kebangsaan. Setelah sekian lama menyepikan diri dari mengikuti perkembangan bola sepak tempatan atas sebab2 tertentu.

Aku cuma nak mengingatkan pemain jaganlah melakukan kesilapan2 yang tidak sepatunya berlaku dalam asas permainan bola sepak. Bagi seseorang pemain wajib mengenali kelebihan diri sendiri dalam permainan bola sepak, dengan itu pemain akan memastikan tahap peratusan permainan diri di dalam sesuatu perlawanan berada pada tahap maksimun.

Sebagai seorang pemain, kita hendaklah sentiasa bertanya kepada jurulatih tahap permainan kita dari semasa ke semasa dan Apakah? kelebihan yang ada pada diri sendiri. Pemain juga hendaklah sentiasa membuat "research" semasa menonton perlawanan peringkat antarabangsa dan International League untuk menambah ilmu di dada.

Sekian

Saturday, 14 May 2011

DERINGAN HANTU...

Salam

Rasuah!!!

Sampai bila gejala ini akan berakhir?
Siapakah yg dipersalahkan dalam hal ini?
Adakah pemain yg harus dipersalahkan?
Adakah ini rancangan pihak pengurusan?
Apa rancangan pihak pengurusan?

Inilah Sebahagian persoalan yg bermain difikiran semua... Terutama pencinta bolasepak tanah air. Aku rasa terpanggil untuk meluahkan perasaan yg terbuku sejak meninggalkan dunia bolasepak professional tanah air...

Sejak tahun 1994 gejala ini berleluasa di dalam arena bolasepak... Kenapa? Inilah yg menjadi persoalan!!! Yang hanya dipersalahkan pemain... Pemain yg terima hukuman. Kenapa tidak terfikir keberangkaliannya ini hanya mainan pihak pengurusan. Adakah ini adil kepada pemain!

Inilah perkara yg paling subjektif dan sensitive dalam fikiran...

Pernahkah terfikir di mana masa depan pemain professional di Negara kita apabila carrier dan contract mereka berakhir?

Ini yg sepatutnya difikirkan bersama. Baik di dalam FAM,Persatuan Negeri dan bekas2 pemain duduk berbincang untuk mencari jalan penyelesaian bagaimana cara utk memastikan perjalanan carrier pemain professional kita terjamin. FAM kena mengkaji dari sudut contract dan tangga gaji yg sedia ada sekarang begitu relevan!!! Atau sebaliknya...

Dengan itu FAM kenalah memikirkan bagaimana untuk mecari jalan bagi memastikan masa depan bolesepak Negara kita terus menuju kejayaan... Tanpa RASUAH

Sekian