Wednesday 20 February 2013

Idea Fandi Tumpul

Assalaualaikum

Lautan Biru Merah sewaktu perlawanan antara JDT vs Lions Xii membuat aku teruja ketika mengulas perlawanan pada malam itu bersama Boss Hj Shaukei Kahar. Aku berasa sungguh bertuah dengan tranformasi yang dibuat oleh TMJ untuk menggembalikan kegemilangan bola sepak Negeri JOHOR. Dengan perbelanjaan besar ditaburkan untuk memastikan facilities serta structure stadium perlawanan berada dalam keadaan baik. Selain dengan kemasukkan pemain2 bintang yang dibawa telah merubah nafsu peminat untuk berpusu2 ke stadium memberi sokongan kepada perubahan yang dibuat.

Namun sayangnya setelah 7 perlawanan berlansung JDT masih tercari2 rentak permainan bermutu dan berkualiti tinggi. Maklumlah secara keseluruhan pemain2 JDT merupakan nama2 besar. Ini persoalan yang timbul dalam OTAK aku, Apakah Fandi tidak mampu untuk mengawal pemain2 bintang ini atau dia sendiri tidak bwerwibawa untuk mengemudi pasukan JDT? Tapi melalui pandangan mata aku semenjak perlawanan pertama lagi Fandi tidak mempunyai idea2 yang bernas, apatah lagi mengenali kekuatan individu pemain2nya sendiri. Aku tidak mahu menyetuh sistem latihan yang dikendalikan oleh Fandi, ramai peminat2 dan kenalan terdekat yang mempertikaikan kaedah latihan Fandi kepada pemain2 JDT. Kalau melihat dari setiap perlawanan pemain2 JDT hanya mampu bermain hanya 60 minit sahaja dan selebihnya mereka pancit. Contohnya apabila perebutan bola antara satu lawan satu pemain2 JDT mudah tertewas dan jatuh, ini menunjukkan kekutan fizikal pemain JDT masih lemah.
Pada malam itu juga taktikal yang ditonjolkan oleh rakan seteru Fandi, Sundram lebih baik dan tersusun dengan dan cantik serta kreatif apabila setiap gerakkan dilakukan. Apa yang aku bole katakan Fandi ni memang tidak berwibawa sebagai seorang manager dan jurulatih. 

Walau bagaimana pun aku mengucapkan tahniah kepada penyokong JDT yang memberi kemenangan moral serta membawa atmosfera baru dalam industri bola sepak JOHOR. Namun jangan dilupa sokongan anda juga ditaggih oleh JOHOR FA ini adalah merupakkan "the real" JOHOR team yang menjulang Piala Malaysia 1985&1991, Piala Liga 1991 dan Piala FA 1998.

Sekian

No comments:

Post a Comment