Tuesday 8 January 2013

Darul Takzim FC Rapuh...

Assalamualaikum

Kehangatan Liga Super edisi 2013 sudah bermula. Beberapa perlawanan telah berlangsung dengan Selangor, Perak serta Pahang memperolehi kemenangan pertama. Tahniah aku ucapkan kepada mereka. Yang lebih menarik perhatian aku pada kali ini tentang perlawanan diantara Darul Takzim FC menentang Pahang. Satu perlawanan menarik dipamirkan oleh kedua2 pasukan dalam tempoh 90 minit terutamanya pasukan Pahang yang bangkit dari ketinggalan 0 - 2 pada babak pertama sebelum bangkit pada babak kedua dengan menewaskan Darul Takzim FC (3 - 2). Semangat juang ditonjolkan pemain2 Pahang memeang wajib dicontohi.

Aku harap pemain Darul Takzim FC selepas ini perlu "FOKUS" jangan hayal dengan status diri anda yang dianggap bintang. Aku perhatikan beberapa pemain Darul Takzim FC yang mempunyai pengalaman tidak memainkan peranan mereka dengan baik iaitu Azmi Muslim, Zaquan dan Safiq. Seolah-olah mereka ini baru bermain bola. Terutama Azmi, basic sebagai pemain pertahanan memang hancur inikan pula untuk membantu ketika menyerang.

Bahagian tengah tidak berfungsi, tiada gerakkan menarik dan kreatif direncanakan kecuali kombinasi antara Mat Yo dan Guiza. Mereka tidak pandai mengawal tempoh permain pada hal sedang mendahului pasukan Pahang. Kalau aku pehatikan juga kelonggaran ketika bertahan amat goyah. Dengan mudah pemain2 Pahang merancang dengan baik, kita lihat bagaimana coach Pahang menukar taktikal pada separuh kedua dengan bermain sistem 3-5-2 begitu berkesan. Dengan Amirul memainkan peranan dibahagian tengah begitu baik sekali. Apa dilakukan oleh coach Darul Takzim FC? seolah tidak peka dengan stuasi permainan ketika itu.

Sementara itu semua pemain Darul Takzim FC perlu lebih alert ketika bertahan bukan "ball watching". Ini yang berlaku ketika pasukan Pahang menjaringkan ketiga2 gol, mereka lambat untuk menutup ruang daripada pemain Pahang membuat hantaran dan jarak diantara satu bahagian dengan satu bahagian juga terlalu jauh, ini membuatkan Darul Takzim FC "RAPUH". Kita lihat apabila Darul Takzim FC menyerang pemain pertahanan lambat untuk naik membantu dan mengecilkan ruang, sekirannya serangan balas dilakukkan setidak2nya ruang itu dapat ditutup dahulu.

Aku harap Darul Takzim FC jangan hayal dengan status bintang. Perlu bangkit dari "Lamunan". Perbaiki kelemahan2 pada perlawanan kedua. Ini satu pengalaman dan pengajaran kepada bintang ini. Liga pun baru bermula, jadi masih ada masa untuk Darul Takzim FC memperbaiki kelemahan2. Apa2 pun aku tetap menyokong pembahruan dibawa oleh TMJ demi masa depan pemain2 bolasepak apabila bersara nanti.

Sekian


1 comment:

  1. midfield koyak... defend x organised... so result dia kalah selepas lead 2-0. safiq rahim x jadi jeneral wpun captain. Credit to Pahang dgn local player and mix x-national player plus system yang di apply pahang dpt moral booster 3 point yg sgt berharga.

    ReplyDelete