Sunday 28 October 2012

Bijak Berbelanja, Bijaklah Menggunakanya...


Assalamualaikum

Bahang dan kehangatan Liga Super 2013 telah terasa. Pelbagai desas desus bagai ditiup angin kencang sehingga pokok pun bergoyang, inikan pula berita setiap persatuan Negeri serta Kelab berlumba-lumba memburu pemain dan jurulatih membuat persiapan bagi menggukuh serta memantapkan pasukan masing2 demi menggejar cita2 menjulang nama Negeri dan Kelab yang dipimpin. Aku anggap ini satu permulaan yang baik dalam perkembangan bola sepak professional Negara kita. Demi mencapai matlamat kerajaan supaya bidang sukan ini menjadi satu industri yang boleh menjana pendapatan kepada semua sektor terutama penggiat sukan. Namun aku musykil, “Apakah setiap pentadbiran persatuan negeri dan kelab sudah benar2 profesional serta cerdik/bijak untuk menggunakan setiap pemain dan jurulatih yang ditandatangi itu mendatangkan faedah, keuntungan dan manafaat kepada persatuan”.

Ini yang menjadi persolannya?

Aku lihat persatuan negeri dan kelab ini terlalu ghairah untuk membeli pemain bagi memastikan pasukan mereka menjadi sebuah pasukan kuat dan mampu menjulang piala. Namun tiada exco persatuan menyumbangkan idea, merancang untuk pemain2 atau jurulatih ternama ini dapat membantu mendatangkan faedah serta keuntungan kepada persatuan Negeri dan kelab. Mereka seolah2 tidak mampu untuk memerah keringat pemain2 dan jurulatih2 ketika diluar padang. Sekiranya perancangan dan program diatur sudah tentu secara tidak langsung ini dapat menjana pendapatan kepada persatuan dan kelab. Bukan hanya menggunakan kuasa/suara individu tertentu untuk mengarah bagi mendapatkan tajaan.

 Kerana kita sebagai peminat sudah maklum bahawa nama2 besar yang diikat oleh setiap persatuan dan kelab bukannya murah, mereka2 ini dibayar berpuluh2 ribu ringgit untuk memberi khidmat kepada pasukan memburu kejayaan. Jadi setiap persatuan dan kelab perlu berfikir,

Kenapa persatuan perlu menagih khidmat mereka?

Bagaimana sekiranya mereka tidak membawa kejayaan kepada pasukan?

Berapa nilai Ringgit yang mampu dibawa kepada persatuan dan kelab?

Aku harap setiap persatuan serta kelab perlu merancang mengatur program. Contohnya: persatuan boleh mengatur program latihan disetiap daerah untuk mendekatkan pemain mereka dengan peminat, sambil itu boleh menjual cenderahati atau tiket bermusim terus kepada peminat ataupun  melalui kaedah lain. Ini boleh difikirkan oleh exco persatuan melalui “brainstorming”. Jadi tidak perlulah menjadi pak turut sahaja. Kenalah perah otak sedikit untuk memastikan persatuan mendapat “R.O.I”. Bukan hanya mengahabiskan katung. Peribahasa Melayu juga ada menyatakan “Setinggi mana gunung kalau dikorek habis juga”. Jadi exco2 perlulah bijak jangan jadi keldai. Fikir2 lah…

Sekian

1 comment:

  1. FAM harus membuat pembaharuan dan rombakan dari atas sampai bawah. beri peluang pada muka baru yang boleh memberi pembaharuan pada masa depan bola sepak malaysia.

    ReplyDelete