Thursday 27 June 2013

"BERSATU" Skuad 1998 Julang Piala FA

Assalamualaikum,

Sejarah tercipta dalam kancah bola sepak negeri JOHOR apabila skuad bimbingan Steve Darby menjulang Piala FA buat kali pertama setelah membenam Sabah, selepas kejuaraan berganda 1991. 

Tetapi disini aku ingin berkongsi dengan peminat di atas kejayaan skuad Johor 1998. Kemungkinan sebahagian peminat generasi Y tidak mengetahui kejayaan yang dikecapi itu tanpa kehadiran jumlah penyokong Johor yang ramai, sebagaimana final yang akan dilalui Johor DT. Memandangkan gelanggang final tahun itu dimainkan di Sabah, kurang dari 500 org itu pun termasuk pegawai PBNJ. 

Walaupun ketika itu kelebihan dimiliki pasukan Sabah, tetapi semangat yang ditonjolkan oleh kesemua anak2 Johor begitu membara. Setiap perancangan diatur oleh Steve Darby diketika latihan, diberi perhatian oleh kesemua 25 pemain.

Apa yang membanggakan ketika itu kesemua pemain2 Johor "BERSATU HATI" walaupun ada sebahagian pemain tidak dapat mengikuti rombongan ke Kota Kinabalu atas sebab mahu kurangkan kos transport. 

Tetapi itu tidak mematahkan semangat kesemua pemain Johor untuk menanam satu azam menjulang Piala FA buat kali pertama. Diketuai Darren Steward, Skuad 1998 akhirnya berjaya membawa pulang Piala FA ke JOHOR. 

Ini perlu diambil ikhtibar oleh semua anak2 JOHOR bahawa tidak mustahil untuk Johor DT mencita kejayaan sekiranya semua pemain2nya benar2 "BERSATU" membawa nama JOHOR serta diiringi dengan sorokan puluhan ribu penyokong Johor DT selain dengan sokongan daripada TMJ yang telah menjanjikan imbuhan yang tidak ketahui berapa nilai. Tidak seperti skuad 1998 yang tidak menerima apa2 imbuhan langsung.

Jadi "BERSATU" membawa roh JOHOR pasti ada kekuatan dan kejayaan akan muncul sekali pun ramai menjangkakan Kelantan akan menjadi juara. Ikuti segala perancangan diatur jurulatih inshaAllah akan berjaya

Ayuh terus berjuang demi negeri JOHOR

LUASKAN KUASAMU, HIDUP JOHOR




1 comment: