Sunday 1 July 2012

FAM: PERLU GANTUNG PERLAWANAN DAN DENDA AMRI

Assalamualaikum

Hanya beberapa perlawanan sahaja lagi akan menentukan Kelantan menjadi juara Liga Super edisi 2012. Tiada yag lebih menarik sekiranya pasukan dari Negara kita yang akan menjuarainya. Aku katakan ini kerana pasukan Kelantan sahaja yang mampu memberikan tekanan dan saingan kepada Lions xii. Namun itu akan menjadi kenyataan sekiranya pasukan Kelantan memenangi 2 perlawanan daripada 4 baki perlawanan sahaja.

Tetapi yang lebih menarik perhatian aku, insident yang membabitkan Amri Yahya (Captain Selangor) dan Gaddar, ketika pertemuan dua gergasi bolasepak tanah air minggu lalu. Inilah satu insident yang tidak boleh diterima akal kerana tindakkan dilakukan oleh Amri itu dengan “niat” menumbuk bahagian sulit Gaddar.


Aku harap satu tindakkan yang adil dikenakan oleh FAM untuk membela nasib Gaddar. Apa yang lebih menyedihkan lagi apabila seorang pemain yang berpengalaman dan juga merupakan ketua pasukan Selangor. Ini persoalannya? Di manakah sikap “leadership dan semangat kesukanan” yang ditunjukkan oleh Amri dalam era professional. Walaubagaimanapun “pujian” perlu diberikan kepada Gaddar yang menunjukkan satu sikap yang matang dan professional, dimana beliau " TIDAK" bertindak balas atas tindakkan kasar dan provokasi yang dilakukan oleh Amri dan rakan2nya. Dengan itu aku berharap agar FAM mengenakan satu hukuman yang berat kepada Amri kerana dengan “sengaja dan berniat” untuk mencederakan Gaddar.


Ini mengikatkan kembali satu insident pada final Piala Dunia 2006 (France vs Italy). Di mana satu perbalahan diantara Zidane dan Materazi. Di mana Zindane pada waktu itu telah menanduk bahagian dada Materazi dengan sengaja dan berniat. Namun itu di atas provokasi yang dilakukan Materazi menghina salah seorang keluarga Zidane. Setuasinya berbeza dengan Amri yang sengaja menumbuk bahagia sulit Gaddar.


Ini telah membuatkan FIFA mengambil tidakkan dengan menggantung Zidane. Di sini menunjukkan FIFA tidak mengambil peduli tentang status Zidane sebagai pemain terbaik dunia pada ketika itu. FAM perlu mengambil iktibar daripada insident ini untuk bertindak tegas kepada Amri, supaya ini boleh menjadi pengajaran kepada pemain liga tempatan supaya lebih bersikap professional dan respect antara pemain2. Oleh itu FAM: PERLU GANTUNG PERLAWANAN DAN DENDA AMRI untuk memberi sedikit kesedaran kepada beliau.

Sekian





2 comments:

  1. bangang punye amri..mcm mane la bleh jadi pemain pro..kot ye pun nk menang, gentle la..main mcm liga estate..aku bkn nk sokong kelantan tp agak2 la selangor oii..
    kalo mcm ni la standart pemain selangor, x lame lagi bungkus la..dok harap FAM je tlg..
    susah nk cakap kalo pasal hukuman FAM bagi kat Selangor sbb diorg ni adik-beradik..kes ni mane ade kuar kat paper..mcm haram..
    Kelantan lawan negeri lain elok je..tp ble lawan selangor, konpem problem..selangor yg kuat provoke..dah tau x leh menang..pigidahh..
    sejarah tinggal sejarah la woi selangor..aku lebih rela kelantan juara liga super daripada team singapore..diorg menumpang je liga kite ni..

    ReplyDelete
  2. selangor memang selenger...dari dulu,kini sampai bila2 pun tetap selenger.anak emas FAM la katakan.cuba kalau player dia yang kena macam tu...kecoh satu malaya.media arus perdana pun sama...

    ReplyDelete